Aline De Greef

Je schoolbus in Sint-Genesius-Rode - Ten zuiden van Brussel

Aline De Greef

Therapeut bij Æquilibrium

aline@aequi-librium.be

0475 / 227 835

Als burgerlijk ingenieur (ULB, 2005) en doctor in de ingenieurswetenschappen (ULB, 2011) heb ik altijd van leren gehouden, maar vooral van het doorgeven van mijn kennis aan anderen. Zo gaf ik tijdens mijn studies privélessen wiskunde en later, tijdens mijn thesis, begeleidde ik graag oefensessies voor studenten aan de polytechnische school van Brussel.

Omdat iedereen zijn eigen leerstijl heeft, vind ik het fascinerend om die te kunnen identificeren en me daaraan aan te passen en complexe concepten uit te leggen; dat geeft me veel voldoening!

De afgelopen 10 jaar heb ik studenten van de polytechnische school van Brussel geholpen bij de overgang van het middelbaar naar het hoger onderwijs. Ik ben verantwoordelijk voor alle ondersteuningsprogramma's die de school aanbiedt. In het bijzonder interview ik elk jaar bijna honderd studenten om de moeilijkheden die ze ondervinden tijdens hun studies te inventariseren en mogelijke acties te bespreken.

Ik heb deze praktijkervaring ook aangevuld met training en lectuur over actief luisteren, waar ik een passie voor heb, maar ook over pedagogie, memoriseren, snellezen, leerstoornissen, zelfvertrouwen, motivatie enzovoort.

Hoe kan ik u helpen?

Wiskunde onderwijzen aan leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs

Zodra ik het probleemgebied heb geïdentificeerd, leg ik de concepten die niet zijn begrepen opnieuw uit, waarbij ik mijn uitleg aanpas aan de behoeften van de student: de behoefte aan concrete voorbeelden, meer detail of juist een meer globale kijk, een beter begrip van het nut van de concepten, enzovoort. Door mijn wetenschappelijke achtergrond kan ik concepten illustreren met voorbeelden uit het dagelijks leven, diagrammen, enz.
Mijn uitleg is duidelijk en nauwkeurig en ik controleer of je het begrijpt voordat ik overga op het volgende onderwerp.

Indien nodig maak ik extra oefeningen zodat de student verder kan oefenen en de concepten kan verankeren.

Bij jongere kinderen gebruik ik ook mijn grenzeloze creativiteit en liefde voor tekenen om het leren leuker te maken.

Ik gebruik mijn luistervaardigheden, empathie en vriendelijkheid om een motiverende en prettige werkomgeving te creëren. Als onderdeel hiervan ondersteun ik leerlingen zodat ze weer vertrouwen krijgen in hun vermogen om wiskunde te begrijpen.

Studiemethode voor leerlingen (basis- en middelbaar onderwijs) en studenten (hoger onderwijs)

Studeren gaat niet goed", "Het lukt me niet om me aan te passen aan het nieuwe tempo en de eisen van mijn docenten", "De tentamens gingen niet goed", "Ik weet niet hoe ik deze studie moet aanpakken", "Er is te veel te doen, ik voel me overweldigd", "Ik ben teleurgesteld over mijn resultaten vergeleken met het werk dat ik heb gedaan", "Ik voel me verloren als het gaat om mijn studie", "Ik ben mijn motivatie om te studeren kwijt", "Ik stel uit zonder enige motivatie", "Ik ben mijn motivatie om te studeren kwijt", "Ik ben mijn motivatie om te studeren kwijt".Ik ben teleurgesteld over mijn resultaten in vergelijking met het werk dat ik erin heb gestoken", "Ik voel me verloren als het op mijn studie aankomt", "Ik ben niet langer gemotiveerd om te studeren", "Ik stel steeds uit", "Ik ben voortdurend gestrest over mijn studie", "Wat als ik niet in staat ben om te slagen in deze studies?

Hier volgen enkele voorbeelden van moeilijke situaties die een leerling of student kan ervaren. Als dit het geval is, nodig ik hen uit om de situatie met mij te komen bespreken.
Samen analyseren we de situatie en stellen we vast wat de oorzaak van het probleem is: een onbestaande of ineffectieve studiemethode en/of timemanagement, een verkeerd begrip van de verwachtingen van docenten, demotivatie, intense stress, enz.

Daarna gaan we op zoek naar oplossingen die zijn afgestemd op hun behoeften.

Dit kunnen hulpmiddelen en methoden zijn die ontbraken: studiemethoden, memorisatietechnieken, tijdmanagementmethoden, identificatie van te maken studiehulpmiddelen (samenvattingen, A4-overzichten, formulieren, enz.), effectief notities maken, identificatie van verwachtingen van docenten, enz.

Het kan ook betekenen dat je nadenkt over de balans tussen je studie en je privéleven, de redenen achter je motivatie of het gebrek daaraan, enzovoort.

Mijn vermogen om te luisteren, mijn inlevingsvermogen en mijn welwillendheid stellen me in staat om in een sfeer van vertrouwen naar de ervaringen van de student te luisteren. Op die manier kan ik hen helpen om hun situatie te analyseren en de oplossingen te vinden die ze nodig hebben om vooruitgang te boeken in hun studie.

Mijn professionele vaardigheden

  • wiskundeonderwijs voor leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs
  • heldere, nauwkeurige uitleg van de wiskunde + voorbeelden en illustraties
  • creativiteit om wiskunde leuk te maken voor de allerkleinsten
  • analyse van studieproblemen: onbestaande of ineffectieve studiemethoden en/of timemanagement, slecht begrip van de verwachtingen van docenten, gebrek aan motivatie, intense stress, enz.
  • ontwikkeling van de studiemethode die het meest geschikt is voor de leerling of student
  • overgang primair - secundair
  • overgang van middelbaar naar hoger onderwijs
  • effectief en relevant notities maken
  • effectief tijdmanagement
  • studie-, synthese- en onthoudmethoden
  • motivatie en zelfvertrouwen in studies
  • debriefing na een examensessie of een studiejaar
  • luisteren, zorgzaamheid en empathie
  • geloof in de capaciteiten van elk individu

Gezondheid door balans


Afspraak maken?

Neem rechtstreeks contact op met onze specialisten.

Ons team